Jiří Havelka

Režisér, autor a herec žijící a tvořící převážně v Praze.

Narodil se roku 1980 v Jihlavě. V roce 2002 absolvoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Svou divadelní práci od začátku zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských inscenací. Jeho hry často leží na pomezí činoherního a alternativního, až pohybového či výtvarného divadla. Není proto divu, že nejvíce je spojen s pražským Studiem Ypsilon, kde s generačně spřízněnou částí souboru vytvořit řadu tematicky navazujících autorských inscenací, z nichž největší pozornost vzbudilo originální divadlo o divadle Drama v kostce (2005, nominace na Cenu divadelních novin) a novinka Kam vítr tam pláž (2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii alternativní divadlo), která přenáší windsurfing na jeviště. Spoluprací s „velkým“ souborem „Ypsilonky“ vznikla např. úspěšná koláž z života a tvorby Alfreda Jarryho Nadsamec Jarry (2006). V rámci doktorandského studia a částečného pracovního úvazku na DAMU vytvořil se studenty jejich absolventská představení, např. jakýsi trenažér reality v inscenaci Člověče, zkus to! (2006, Cena festivalu Zlomvaz, Cena časopisu Reflex) nebo Velmi společenské tance (2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo, hlasy v anketě DN Inscenace roku) a naposledy divadelní dokumentární rekonstrukci činů bratří Mašínů Já, hrdina (2011 - 2 hlasy v anketě DN Inscenace roku). Permutačním opakováním jedné banální situace vznikla v Dejvickém divadle Černá díra (2007, 1.–3. místo v anketě DN Inscenace roku) a v HaDivadle zdivadelněním Einsteinovy Teorie relativity Indián v ohrožení (2008, hlasy v anketě DN Inscenace roku). V tomto roce získal Cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. Spolupracoval též s divadlem Na zábradlí (autorský Ubu se baví – 2010) či s Divadlem na Vinohradech (Tylova Fidlovačka – 2010). Režíroval také několik mezinárodních projektů, např. českoněmecký EXIT 89 (2008) či koncertní show s britskými The Tiger Lilies Zde jsem člověkem! Here I am Human! pro Divadlo Archa nebo několik českokanadských projektů zahrnujících účast indiánských herců. Výjimečně inscenuje i dramatické texty, převážně původní, současné, např. v Dejvickém divadle text K. F. Tománka převedl do jevištního komiksového westernu Wanted Welzl (2011, 3 hlasy v anketě DN Inscenace roku). Většina inscenací je stále na repertoáru.

Ve svých autorských hrách vždy zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, respektive v nárocích na divákovu tvůrčí schopnost obrazotvornosti. Jeho inscenace byly prezentovány na festivalech např. v Polsku, Slovensku, Německu, Finsku, Rakousku či Irsku, při nichž často vede workshopy zaměřené na osvojení elementárních prvků divadelního jazyka. Je též členem jádra skupiny Divadla Vosto5, která dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata, naposledy v akrobaticko-bojovo-pohybové inscenaci Pérák. Na jméně nezáleží. Rozhodují činy (2011).

Příležitostně moderuje kulturní pořady v České televizi, objevil se v několika filmech.

V současné době je vedoucím katedry Alternativního a loutkového divadla na DAMU.